Iniciativa emprenedora














En aquest apartat trobaràs un conjunt de reflexions (que en cap moment intenten convertir-se en sentències o afirmacions) fetes a partir de l'observació personal i la meva humil opinió.

MOMENT n.7. (08.12.2015) Els emprenedors denuncien les dificultats que tenen per crear empreses.

Interessant vídeo per treballar a classe dins del tema "Creació d'empreses" i la tramitació per engegar un negoci i fer-ne diverses preguntes o comentari de text.

clica: Els emprenedors denuncien les dificultats que tenen per crear empreses.

MOMENT n.6. (30.11.2015) Vull anar de viatge fi de curs i no tinc pasta! 

Avui, mentre voltava per la classe i vigilava la prova d' Empresa i Iniciativa emprenedora" he vist el següent cartell.



Com intento explicar a classe, l'administració i l'organització no és cosa que només es troba dins les parets d'una empresa i dins dels cervells dels empresaris: diàriament, en el nostre dia - dia, hem d'administrar els nostres recursos limitats i/o escassos per satisfer les nostres necessitats.

Trobar finançament pel viatge final de curs és una bona manera de veure que no cal ser empresari per desenvolupar una idea de negoci. No cal obrir una empresa per aconseguir uns "calerons" per gaudir del vostre viatge de fi de curs.

A nivell de classe us proposo breument els següents passos per trobar, amb èxit, el finançament que necessiteu. De ben segur que en aquesta explicació em deixo coses però com més en compte tingueu els següents punts, i més detalladament els treballeu, més maximitzareu els benificis i aprofitareu millor la inversió que haureu fet. 

1) PROGRAMACIÓ TEMPORAL
Planifiqueu, a nivell temporal, tot el que pot passar des del moment que sabeu que anireu de viatge (i necessiteu finançament) fins el dia que marxeu de viatge: busqueu qualsevol excusa (Nadal, reis, caramelles, setmana santa, reis, Sant Jordi, la primavera, el bon temps, l'estiu, la tardor, una manifestació, un esdeveniment social o lúdic... ) per desenvolupar una activitat, crear un servei o un bé (us sonen les paraules?) adients a cada moment, esdeveniment o inclús a l'estació de l'any corresponent.

2) PLUJA D'IDEES 
També ho coneixem com un "brainstorming". Deixeu-vos uns dies per pensar i proposeu un dia per trobar-vos i posar en comú totes les idees que heu pensat. Heu de comentar TOTES les idees per molt "cutres" que semblin. Per afavorir la pèrdua de vergonya i evitar que no es diguin totes les idees, intenteu quedar en un context distret. Podeu organitzar un soparet i de ben segur tothom haurà perdut la vergonya al cap d’una estona.

Valoreu totes les idees comentades. El que proposeu és pràctic i útil? És innovador i únic? Recordeu que quantes més necessitats satisfaci la vostra idea, millor! Feu un petit anàlisi de la viabilitat econòmica d'aquestes. Considereu/avalueu els possibles guanys que en podeu obtenir tenint en compte la variable: inversió econòmica - temps que us comportaran. 


3) PLANIFIQUEU LES ACTIVITATS 
Un cop heu decidit quins béns o serveis desenvolupareu per aconseguir els diners que necessiteu per marxar de viatge, ara és hora de planificar-ho bé i marcar el calendari a seguir a partir d'ara. Utilitzeu retoladors de color vermell, verd ... per marcar les dates (dies, caps de setmana, setmanes) que considereu importants en aquesta planificació.

4) TASQUES i CALENDARI A SEGUIR 
Ja sabeu què voleu fer. Guay, és important! Ara anoteu en un paper totes les tasques que penseu que haureu de fer per assolir els vostres objectius (el principal: maximitzar els beneficis tot minimitzant els costos). Marqueu-les, en vermell si pot ser en un calendari o agenda general del grup. A nivell cronològic heu de situar correctament les vostres accions i activitats! No us oblideu de planificar també el procés previ de disseny i fabricació que haurem de fer per aconseguir el bé o servei escollit.

5) ORGANITZEU-VOS! 
Repartir-vos les feines i les activitats que heu pensat fer. Cadascú té unes habilitats diferents: organitzeu-vos segons les vostres aptituds, habilitats i coneixements!

Haurà d’haver algú que porti la veu cantant, és a dir, algú que coordini tota l’activitat planificada! A vegades però no cal decidir-ho formalment ja que en tots els grups de persones hi trobem individus amb més capacitat de lideratge que d’altres.

6) COMENCEU?
És l’hora de fer tot allò planificat. Estigueu preparats a solucionar de forma ràpida qualsevol imprevist que no teníeu anotat en el vostre calendari.  

Aneu valorant contínuament tot allò que esteu fent: les activitats que hem pensat funcionen? Tenen bona acollida? Les podem millorar? Estem ben organitzats? Quines debilitats tenim i com les podem corregir? Fem un DAFO i un posterior CAME? Tenim èxit? Com podem créixer i fer-ho millor?

7) EXPLIQUEU-HO!
És important tenir planificades les accions que desenvolupareu per explicar allò que fareu. Ex. podeu estar un dia venent roses a l’entrada de l’escola però sinó ho expliqueu, la gent no vindrà preparada per comprar-les. O qui vulgui roses les anirà a comprar a un altre lloc.

Aprofiteu que les xarxes socials! són una eina de comunicació eficaç i gratuïta. Els companys de l’escola poden compartir la vostra informació i de forma indirecta informar a molta més gent. Els cartells (amb un disseny atractiu, modern, coherent amb el que feu, empàtic i que cridi l’atenció) i el boca – boca (explicant aula per aula) són eines essencials de promoció de la vostra activitat.


8) RECAUDEU I PAGUEU
És l’hora de fer el recompte final. Espero que hi hagi hagut algú del grup que hagi portar detalladament els comptes de les vostres activitats. Quins ingressos hem tingut? Què hem de pagar? Quins beneficis finals hem aconseguit? Valoreu la vostra activitat a nivell general. Penseu que en algunes situacions, haureu de demanar algún permís i haureu de pagar alguna taxa.


9) MARXEU DE VIATGE, JA!

Algunes idees ...
exemple del joc "mikado"

Anar a cantar nadales pel carrer, cantar caramelles per pasqua, organitzar un sorteig (no compreu mai el premi abans que surti el guanyador - en el cas de no sortir us podeu estalviar el seu cost), esmorzars al pati, fer de patges o reis mags, organitzar una festa privada, fer activitats plàstiques - artístiques, feu coses relacionades amb la vostra especialització, feu jocs de taula (el mikado té molt d'èxit), punts de llibre, feu un calendari amb fotos de la vostre escola o que tingui relació amb l'interés comú del col·lectiu, feu un cd amb el recull de cançons que més us agradin o fets a mida segons els gustos de la persona qui el vol comprar, dissenyeu coses pràctiques i útils per a la gent, compreu coses a un majorista i comercialitzeu-les a un preu una mica més elevat ... 

Tu quines em/ens proposes?



MOMENT n.4. (09.09.2015) Què en penses?


Del llibre "Tens una idea" de Pau Garcia - Milà


MOMENT n.3. (22.08.2015)






Per professió i per tradició familiar, tinc relació directe amb el món de la Cobla i el sardanisme que, per actualitzar-se, està present a les xarxes socials. A través d’una d’aquestes m’assabento que el TN migdia del passat diumenge 28 d’octubre parla de la darrera edició de l’Aplec de les Roquetes, un dels més importants del nostre país i amb més èxit participatiu. La meva inquietud em mou a buscar aquesta notícia que, com és habitual, és de curta durada. El què em sobta és que la meitat dels 60 segons d’aquesta breu intervenció s’utilitzen per parlar de la falta de jovent en els actes sardanistes enlloc de promocionar aspectes positius d’aquesta activitat cultural que evidentment hi són. Estic convençut que després d’aquest negatiu minut, el poc interès que es podia haver despertat en el jovent i en altres possibles públics esperarà uns altres 60 segons per veure si aquest sector es decideix a aprofitar-los i convertir-los així en el seu autèntic minut de glòria.

Cartes al director
 publicada el 3.11.12
MOMENT nº 1. 
Les presentacions orals i el fet de parlar en públic (23.10.2012)
 
Per curiositat, per aprendre i inclús per ensenyar, en el darrer any he pogut participar en diverses sessions relacionades amb la presentació oral de projectes i el fet de parlar en públic. 

L’interès majoritari dels assistents en aquestes sessions ha estat, i és sovint, poder respondre les següents i habituals preguntes: com ha de ser el meu powerpoint per no avorrir? Com haig d’anar vestit en el dia de l’exposició? Quina ha de ser la meva postura física davant del públic? Com reacciono davant dels badalls del jurat? O fins i tot ... què m’haig de prendre el dia abans de la presentació per combatre els nervis?

Sincerament, no crec que aquestes siguin les claus d’èxit de tota presentació oral (o del discurs de la persona que ha de parlar en públic). T’aconsello que la teva presentació es basi en els dos següents aspectes abans de preparar-la (i en el cas de tenir-la preparada revisa el què et comento).
1. El contingut de la presentació (la idea, el què presento, ...).
La idea que presentes ha de ser bona i si és així, els recursos que utilitzis en la presentació oral faran que el teu sigui un discurs fluid, coherent i sincer: en molts casos també et permetran continuar i seguir el ritme en un hipotètic bloqueig causat pels nervis.
Si la teva idea és dolenta en cap cas esperis que els powerpoints, l’ús d’espectaculars recursos visuals, la teva manera de vestir o inclús la teva situació física a la sala, la converteixin en una bona idea o almenys en una idea atractiva i interessant per la persona que t’escolta (que és un dels objectius de les presentacions orals).
2. La teva actitud (la teva confiança vers el què presentes).
Realment creus i confies en allò que presentes? La teva presentació oral ha de produir en el públic interès i una enorme curiositat (no dubtes ni incerteses) per saber molts més sobre la teva idea, proposta, somni, ... i això només s’aconsegueix presentant una idea, proposta, somni, ... de la que tu n’estàs satisfet/a, de la que et deixaries la pell i en la que et passaries hores per fer-la realitat. Intentar aconseguir que el públic s’interessi o demostri curiositat per a una cosa que no hi creus o no hi confies es convertirà en una pèrdua de temps per tu i sobretot pel públic assistent (pensa que per la societat actual, el temps és or!).
Abans de preparar la teva presentació oral reflexiona sobre aquests dos punts. Si és així, tot allò que utilitzis en la presentació oral et permetrà presentar la idea tal com és, neutre i verge sense necessitat de camuflar-la amb les teves paraules ni altres recursos visuals perquè .. qui t'assegura que aquell dia el pc funcioni o tinguis taula on amargar-te?

Prepara la teva presentació pensant que ets tu qui escoltaràs la presentació. Si la teva presentació t'avorreix o no et dóna seguretat també avorrirà al públic oient. Si ho penses així, la teva opinió pot ser una eina d'autoavaluació. Coneixes el concepte "empatia"?